Danske Spil

Anmeldelse af Danske Spil

Der findes nok ikke mange, der ikke har stiftet bekendtskab med Danske Spil eller tipstjenesten som den tidligere hed. Frem til 2012 var danske spil nemlig den eneste mulighed vi danskere havde for at spille på fodbold og lignende. De havde nemlig været i den gunstige position at have haft monopol lige siden stiftelsen i 1948. I 2012 kom der en ny spillelov, hvilket tillod nye udbydere på banen, og nærmest fra dag til dag ændrede Danske Spil sig også, og fik konkurrencedygtige odds en acceptabel online platform og lignende der skulle kunne konkurrere med de store udenlandske udbydere, der kom på markedet.

I starten var succesen set fra os spilleres synspunkt dog rimelig begrænset, og platformen danskespil.dk / tips.dk var ikke noget specielt vellykket projekt. Det fungerede, men der var ganske enkelt alt for mange fejl og mangler, og de nye udbydere var hurtige til at overtage en masse utilfredse kunder.

Danske Spil har dog ikke bare været en sovende kæmpe, og de har formået et forny og forbedre platformen gennem den sidste håndfuld år, og selvom den stadig ikke er på højde med de bedste udbydere. Størstedelen af omsætningen hos Danske Spil kommer stadig fra de mange tusinde forhandlere, men onlinedelen bliver vigtigere og vigtigere, og derfor bliver de også ved med at forbedre denne.

Spiludbud og typer 5/6

Tidligere var det meget begrænset hvor stort udbuddet på danske spil var, da der var begrænsninger på antallet af kampe og kombinationer og der kun blev opdateret to gange ugentligt med dette. Sådan er det naturligvis ikke mere, og Danske Spil er efterhånden rigtig godt med, når det kommer til at have et varieret udbud af spil. Danske Spil er dansk, og i Danmark er fodbold absolut den største og altdominerende sportsgren, derfor er det fodbold der er det dominerende, men det er naturligvis også muligt at spille på håndbold, ishockey og de store amerikanske sportsgrene og meget mere. Danske Spil har sågar den fordel, at de som de eneste kan tilbyde hestevæddeløb.

Der tilbydes de samme typer af spil hos Danske Spil som der gør ved langt de fleste andre udbydere, hvilket vil sige, at man på alle kampe i større ligaer kan spille på 1×2, over/under, handicap og lignende. Ofte tilbydes der dog et noget lavere antal muligheder fra de mindre ligaer end man kan finde ved konkurrenterne.

I de store ligaer tilbydes op mod 100 forskellige væddemål på kamp, og der er mange firnurlige specialspil, hvor der kan være godt odds at hente. Hvilket kan være alt fra ”Messi scorer uden for straffesparkfeltet” til ”Wayne Rooney scorer på hovedstød”.

Et kritikpunkt ved Danske Spil er dog unægtelig, at de ikke tilbyder muligheden for at spille med asian handicap, hvilket langt de fleste online udbydere gør.

Livebetting 5/6

Livebetting bliver større og større, når det kommer til online gambling, og ligesom i andre aspekter, er det derfor også et af de områder, som der utvivlsomt er stor fokus på, hos Danske Spils udviklingsafdeling. Det skal også være sagt med det samme, er Danske Spil faktisk er rigtig godt med, når det kommer til livebetting. Det er muligt at spille på stort set alle kampe, der spilles, og der er ofte et langt større udvalg af livespil på kampe fra lavere rækker, træningskampe, venskabskampe end der er på traditionelle spil på de samme kampe.

Opdateringerne er dog i den lidt langsomme ende, hvor der godt kan gå et stykke tid fra mål eksempelvis bliver scoret, og til odds er korrigeret. Det er dog muligt at kombinere live væddemål med almindelige pre-match væddemål, hvilket ikke tillades alle steder.

Som det er populært fra andre steder, er det også blevet muligt at lukke sit væddemål før tid på Danske Spil, denne funktion er dog langt fra optimal på nuværende tidspunkt, og det kan være svært at følge med, da opdateringen af denne luk væddemål funktion er langsom og ofte forsvinder for at komme igen lidt senere. Dette gør det svært at regne med den, og er et klart minus i forhold til helhedsindtrykket.

Odds på Danske Spil 5/6

En gang var Danske Spil nærmest notorisk for at have lavere odds end konkurrenterne, og det var i en sådan grad, det nærmest var bemærkelsesværdigt. Sådan er det heldigvis ikke mere, og odds på Danske Spil er i høj grad konkurrencedygtige, på handicap resultater er oddsene endda i mange tilfælde højere, end de er hos andre udbydere.

Bonusser 2/6

Danske Spil er primært ejet af staten, og er giver man altså ikke penge væk og lokker ikke med store 100 eller 200% indbetalingsbonusser. Man skal derfor heller ikke forvente en masse vilde tilbud eller bonusser, hvis man vælger Danske Spil.

Website og mobil 4/6

DanskeSpil.dk er en platform der er nem at navigere rundt på, og den er holdt i relativ få farver uden alt for mange forstyrrende elementer. Den er funktionel, og den virker som den skal. Det samme kan siges om mobilversionen, hvor man kan logge ind uden brug af NemID. Af besynderlgie årsager havde Danske Spil tidligere lukket om natten, men nu er der åbent alle døgnets 24 timer. De har naturligvis også en app, og denne fungerer fint og hurtigere end mobilversionen af hjemmesiden, men derudover er der stort set de samme funktioner, så det er et spørgsmål om hvorvidt man ønsker at have ENDNU en app installeret på sin telefon.

Samvittigheden 6/6

Vi spiller alle for at vinde, men der er dog ikke skyggen af tvivl om, at i sidste ende er det udbydere som netop Danske Spil der vinder. Fordelen her er at Den danske stat ejer 80% af aktierne, mens Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danske Gymnastik og Idrætsforeninger (DGI) hver ejer 10%, overskuddet forsvinder altså ikke bare til et skattely på Malta, men bliver rent faktisk i landet. En stor del af overskuddet går til tipsmidlerne, der uddeles til almennyttige organisationer og andre velgørende formål primært inden for idræt. Når man taber hos Danske Spil kommer pengene derfor rent faktisk nogen til gode – hvilket trods alt er en rar tanke.

Limits på Danske Spil 4/6

Hvis man er en rigtig storspiller, er Danske Spil ikke det bedste sted at færdes. Der findes nemlig en række begrænsninger for hvor meget man kan spille for om dagen. Grænsen på et væddemål er desuden 1000 kroner, spiller man mere end dette skal det fordeles på flere væddemål. Danske Spil forbeholder sig desuden retten for at sætte grænser op for spillere, og det er max muligt at spille for 10.000 kroner om dagen – spiller man efter et system, kan man derfor blive begrænset af dette. Desuden kan man max indbetale 300.000 kroner om året, hvilket dog nok heller ikke er en grænse ret mange rammer.

De generelle ting 6/6

Danske Spil er på mange måder et statsligt organ, og man kan derfor naturligvis til fulde stole på at alting er som det skal være. Spiller man lidt for meget, kan man få en mail, hvor der står om man har styr på sin spilletrang, ligesom der er rig mulighed for at begrænse hvor meget man vil kunne indbetale om ugen eller måneden.

Det er muligt at indbetale med de fleste gængse kort, og med bankoverførsler fra Danske Bank og Nordea, og der går (endnu ubekræftet) rygter om Mobile Pay i en nær fremtid. Modsat tidligere er det heller ikke et problem at udbetale til sin konto. Man kan også vælge at eksempelvis alle gevinster over 1000 kroner, skal udbetales direkte til ens bankkonto.

Samlet vurdering 5/6

Danske Spil er ikke perfekt, men det er en platform der hele tiden bliver udviklet på, og ser man den i forhold til mange af konkurrenterne, så justeres der mere her, hvilket tyder godt for fremtiden for udbyderen. Samtidig vejer det tungt, at pengene ikke blot forsvinder ud af landet, men rent faktisk kommer til gavn.